Mi a különbség az imázs és az arculat között?

Az arculat és az imázs igen gyakori kifejezések a médiában. Azonban egyre gyakoribb tapasztalat, hogy a cégvezetők keverik ezeket a fogalmakat, és valójában nincsenek tisztában a szavak igazi jelentésével. Szakértőnk azonban segít feltárni a lényeget.

Angol nyelvterületen nincs olyan érzékelhető különbség a jelentéstartalmak között. Nálunk azonban jóval nagyobb az eltérés, hiszen az arculattervezés és az imázsépítés két különböző szakembert is igényel.

Mi az arculat?

Az arculat tulajdonképpen nem más, mint a cég különböző megjelenési formáinak összessége. Legegyszerűbben úgy képzelhető el, mint egy kirakós játék.

A puzzle egyes darabkái az arculati elemek, a kirakott kép pedig maga az egységes arculat, mindaz, amit a cég mutat magáról. Ez a kép akkor lesz tökéletes, ha az egyes darabkái összepasszolnak. Ha az egyik elem nem illik a sorba, vagy netalán hiányzik egy darab, akkor a kirakós játék nem teljes, a kép nem lesz egész. Így van ez az arculat kialakításánál is.

Ha nincs egységes koncepció, nincsenek jól egymásba illeszthető elemek, az arculat nem lesz összefüggő, így a vevők fejében, érzelmeiben sem alakul ki teljes bizalom a cég iránt. Ha a megjelenések egyes fajtái megfelelően, egymást segítve és erősítve kapcsolódnak egymásba, a bizalom megszerzése már sokkal könnyebb feladat.

Mik lehetnek ezek az arculati elemek?

Például a gondosan kiválasztott színvilág alapján kialakított logó, a hozzá kapcsolódó névjegy, levélpapír, szórólap, plakát stb. vagy a mára szinte minden szektorban elengedhetetlen weblap, a sikeres online részvételt támogató internetes reklám és e-mail megjelenési formái. Ha ezek az elemek szorosan egymást kiegészítve kapcsolódnak össze, a vállalkozás kulcsfontosságú versenyelőnyhöz jut a piacon a versenytársakkal szemben.

De akkor mi az imázs?

Az imázs már nem ilyen konkrétan megfogható dolog, inkább belső kép, ami a vevő fejében kialakul magáról a cégről, a márkáról vagy a termékről. Azt mondhatjuk, hogy olyan, mint a vevő észlelése vagy a megtapasztalásai, benyomásai által letapogatott képzet, gondolatvilág.

Az imázs kialakulását nagyon sok minden befolyásolhatja. Egyrészt természetesen az az arculat, amiben a cég megjelenik a piacon. Másrészt viszont minden olyan dolog, amit a céggel kapcsolatban hall, lát, olvas, észlel az ember. Ha mondjuk, látunk egy kávézót, ami szinte mindig fiatal egyetemistákkal van tele, akkor egy idő után az a kép alakul ki bennünk, hogy az a hely diákoknak való, és inkább odébbállunk, vagy éppen ellenkezőleg, ha pont egyetemistáknak való helyet keresünk, akkor vonzóvá fog válni előttünk.

Összegezve: az arculat a cég külső megjelenése, ami grafikai, nyomdai, elektronikus stb. formában ölt testet. Az imázs pedig az a belső megítélés, amit a vevők gondolnak a cégről, amikor találkozik a reklámtáblával, vevőszolgálattal vagy a honlappal (keretes).

Arculat és imázs – ki ért hozzá?

Az arculat kialakításában nagy szerepe van a grafikusnak, hiszen minden létező megjelenési formát valamilyen grafikai tervezés kell, hogy megelőzzön. Az imázs kialakítása inkább a marketinges dolga. Persze a legjobb, ha a kettő kéz a kézben együtt dolgozik.

És végül egy jó hír!

A jó hír az, hogy az arculat és az imázs is könnyen alakítható, fejleszthető terület, amire ha kicsit is ügyelünk, az a cég javát fogja szolgálni!

(Forrás: Piac&Profit)